Inkooporders

Inventive beschikt over een uitgebreide inkoopadministratie die kort samengevat de stappen inkoopprijsaanvragen (inkoopoffertes), inkooporders, goederenontvangsten en inkoopfacturen omvat. Net als aan de verkoopzijde met de offerte kan men bij inkoop starten met het doen van prijsaanvragen bij meerdere leveranciers. Op basis daarvan wordt een selectie gemaakt en kan de prijsaanvraag worden doorgeboekt naar inkooporder. Uiteraard kan ook een inkooporder zonder voorafgaande prijsaanvraag worden ingevoerd. Een en ander leidt tot een inkoopfactuur en eventueel een goederenontvangst. Zodra een bestelling is geplaatst, leidt dat tot een aangegane verplichting. Via de module "Verplichtingen" kan deze verplichting direct en automatisch inzichtelijk worden gemaakt in de financiële administratie. Na ontvangst van de betreffende inkoopfactuur wordt de verplichting automatisch afgeboekt. Zie ook Digitale fiattering inkoopfacturen in deelsysteem Administratie en Financiën.