Contact us

VoIP-markt in twee jaar verviervoudigd

De omzet uit zakelijke VoIP-diensen is in Nederland tussen 2014 en 2016 verviervoudigd tot veertig miljoen euro. De omzet zal de komende jaren naar verwachting met 30 procent per jaar toenemen. Dat stelt ABN Amro in een sectorrapport over de zakelijke telecommarkt. Volgens de bank kiezen bedrijven steeds vaker voor VoIP-toepassingen.

Naast bellen via internet gebruiken bedrijven VoIP ook voor unified communications, zoals de samensmelting tussen e-mail, instant messaging en webconferencing wordt genoemd. Ook ontstaan platformen waarbij bedrijven hun ip-telefonie koppelen aan erp- en crm-systemen en direct koppelen met voorraad- of klantinformatie.Volgens de bank luiden nieuwe verdienmodellen de volgende fase in. 'Aanbieders benaderden VoIP aanvankelijk hetzelfde als vaste telefonie. Gebruikers betaalden voor de VoIP-dienst zelf, het aantal seats en belminuten. Inmiddels zetten steeds meer aanbieders de stap naar een onbeperkt aantal werkplekken, waarbij gebruikers betalen voor het maximale aantal gelijktijdige VoIP-verbindingen. De vaste abonnementskosten en kosten per seat komen te vervallen, waardoor de gemiddelde kosten per werkplek de komende tijd sterk dalen. Grotere afnemers (met meer dan honderd medewerkers) kijken al naar de volgende stap: niet meer betalen voor een seat, maar voor het gebruik van lijnen (pay per use, in plaats van pay per user)', licht de bank toe.

ABN Amro constateert dat aanbieders van VoIP-diensten kiezen voor verschillende strategieën. 'De grote partijen concurreren vooral op prijs, terwijl kleinere aanbieders vaak inzetten op service, kwaliteit en flexibiliteit. Daarnaast besteden aanbieders en afnemers steeds meer aandacht aan veiligheid en privacy. Beveiliging en de fysieke locatie van de VoIP-omgeving wegen steeds zwaarder mee in de keuze voor een aanbieder.'

Volgens de bank proberen aanbieders van VoIP-oplossingen zich steeds verder te differentiëren. 'Ze richten zich vooral op multi-channel communicatie of unified Communications. VoIP is makkelijker te integreren met mobiele telefonie, crm- en erp-systemen, sociale media, e-mail, digitale agenda’s en video conferencing. Zo kan een callcentermedewerker tijdens een telefoongesprek makkelijker klantgegevens en voorraadinformatie vinden en de gegevens al pratend bijwerken. Deze ontwikkeling valt onder telecom/it-integratie, voorheen ook wel bekend als cti (computer telefonie integratie).'

De groei van de VoIP-markt gaat volgens de rapporteurs gepaard met fusies en overnames. Zo nam in Nederland Yes Telecom Dekatel over, en fuseerden OneXS en Dean one. 'Andere bedrijven halen meer mobiele kennis in huis, zoals Voiceworks heeft gedaan. Vrijwel alle zakelijke operators bieden nu al vast én mobiel aan, of mobiel met vaste functies. Zo niet, dan gaan ze dit uiteindelijk doen.'

De opkomst van zakelijke VoIP (met een marktomvang veertig miljoen), moet wel in perspectief worden geplaatst. De veertig miljoen is slechts een klein deel van de totale markt. De bank zag de totale omzet in de zakelijke telecommarkt de afgelopen twee jaar met 9,5 procent dalen, van 764 miljoen euro in 2014 naar 691 miljoen euro per jaar in 2016. ABN: 'Het totale aantal zakelijke aansluitingen bleef echter gelijk. In dezelfde periode verviervoudigde de omzet uit VoIP.' Volgens de bank is dat een praktijkvoorbeeld van disruptie. 'Door de opkomst van internetbellen gaat er blijvend omzet verloren.'

Volgens ABN Amro zal de komende jaren het afwisselende speelveld van aanbieders, producenten, groot- en midzakelijke operators, distributeurs en telecom- en it-aanbieders, flink worden herschikt. 'Nieuwe, puur cloudgebaseerde aanbieders gaan meer marktaandeel winnen. Traditionele telecomaanbieders moéten wel mee, want de ouderwetse bedrijfstelefooncentrale bestaat over tien jaar niet meer.'

 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5960514). © Jaarbeurs IT Media.